Testen
Afhankelijk van de vraag bepalen we in overleg welke vorm van onderzoek het meest geschikt is. Dat kan zijn testonderzoek (bijvoorbeeld alleen intelligentie onderzoek), diagnostisch onderzoek (onderzoek om tot een diagnose te komen) of beschrijvend onderzoek (onderzoek naar bijvoorbeeld verschillende aandachtsvaardigheden). Er kan gebruik gemaakt worden van testen, maar ook van schoolobservatie, vragenlijsten en gesprekken. Daarbij probeer ik altijd ook de sterke vaardigheden van het kind in kaart te brengen. Het onderzoek is geen doel op zichzelf, maar uiteindelijk gericht op concrete adviezen voor thuis, in de klas, voor schoolkeuze of voor doorverwijzing.

Mogelijke vormen van onderzoek zijn:
Intelligentieonderzoek (WISC-III-NL, DAT, NIO)
Neuropsychologisch onderzoek (geheugen, werkgeheugen, informatieverwerking, aandacht en concentratie, planning en organisatie)
Onderzoek naar AD(H)D
Onderzoek naar verschillende vormen van aandacht (o.a. Tea-Ch)
Onderzoek op verwijzing van psychiater of klinisch psycholoog
Schoolkeuzeonderzoek
Sociaal-emotioneel onderzoek
Schoolobservatie (basisschool)
Dyslexie-screening